עורות תחשים

איזו חיה היתה התחש?

כבר בגמרא (בבלי שבת כח) מובאות דעות חלוקות ביחס לתחש, והדעה המפתיעה ביותר היא זו:

"אמר רבי אלעא אמר רבי שמעון בן לקיש, אומר היה רבי מאיר: תחש שהיה בימי משה בריה בפני עצמה היה, ולא הכריעו בה חכמים אם חיה הוא אם בהמה הוא, וקרן אחת הייתה לו במצחו, ולפי שעה נזדמן לו למשה, ועשה ממנו משכן ונגנז".

האם באמת מדובר בחיה פלאית, אולי המקור למיתוס החד קרן, שהופיעה באופן חד פעמי רק לצורך בניית המשכן?

בני אלקיים האיר עיני לפסוק קצר ותמים שיקלקל לנו את הרעיון. אנו רואים בהמשך שלפחות חלק מעורות התחשים הגיעו בדרך פשוטה (לה כג):

וְכָל אִישׁ אֲשֶׁר נִמְצָא אִתּוֹ תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ וְעִזִּים וְעֹרֹת אֵילִם מְאָדָּמִים וְעֹרֹת תְּחָשִׁים הֵבִיאוּ

לפי פסוק זה, עורות תחשים הובאו ממצרים. נותר רק להניח שמדובר בחיה שהיתה נפוצה לפחות במצרים, והיה נהוג לעבד את העור שלה לשימוש בני אדם. עורות התחשים שימשו כמכסה חיצוני גדול, כך שכנראה מדובר בחיה גדולה בעלת עור עבה וחסין מים.

אולי קרנף (חזרנו לקרן היחידה)?

אולי היפופוטם (שנקרא גם סוס יאור)?

היה מעניין? אפשר לקבל דבר תורה שבועי בוואטסאפ! פרטים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *