מבוא לקטעי החזנות

קשה למצוא ברשת הקלטות של תפילה שאיננה "חזנות" במובן הכבד של המילה. חזנות שאיננה מיועדת לחזנים מקצועיים – אלא לבעלי-בתים המעוניינים להנעים בתפילה בבית הכנסת בשכונתם.

עוד יותר קשה למצוא חזנות בסגנון זה היונקת ממקור מים חיים עתיק יומין.

אבי מורי ד"ר אפרים חמיאל מתחזן בימים נוראים מאז ימיו בשירות סדיר בצבא, בבית הכנסת בשכונה ('יהודה הלוי' בקטמון, 'רננים' במרכז העיר – שניהם בירושלים) כאשר את הנוסח למד ושינן מתוך האזנה לתפילת אביו, הוא סבי ד"ר חיים חמיאל ע"ה.

סבי למד את התפילה מתוך האזנה לתפילות אביו אפרים הי"ד וכן חזנים מקומיים בעיירת הולדתו אוסטרולנקה שבפולין ושימש חזן בימים נוראים בין השאר בבית הכנסת 'הרמב"ן' בשכונת גונן (קטמון) בירושלים (שהיה מבוניו) וכן 'משכן יוסף' בשכונת רסקו באותה העיר. להלן לקט מדברי סבי בספרו האוטוביוגרפי 'במעגלי חיים':

המלמד הראשון שלי ב'חדר' היה ר' יעקב בישקו ז"ל. אינני זוכר אם למדתי אצלו לקרוא, אבל קולו היה נעים, ואף שהיה זקן, כבן שמונים-תשעים וראייתו לקויה, היה עובר לפני התיבה בשבתות ובימים הנוראים. מנעימות תפילותיו אימצנו לנו אבא ואני כמה מנגינות ערבות וביניהן הנעימה לפיוט 'ונתנה תוקף' והנעימה לתפילות טל וגשם.

אבא ז"ל היה גם בעל תפילה ובעל קורא מעולה. מאבא למדתי לעבור לפני התיבה ובימים נוראים הייתי 'המשורר' שלו, המזכיר ומסייע בניגוני התפילה ובנעימות הפיוטים. ניגוני תפילה למדתי גם מר' יעקב בישקו ז"ל, שהיה הרבי הראשון שלימדני א"ב. כמו כן למדתי מר' יעקב דנציגר ז"ל, שהיה בעל מוסף בימים הנוראים בבית הכנסת של ה'מזרחי' וקולו היה ערב. אחרי הימים הנוראים הייתי כל כך שקוע בנעימות התפילה עד שלא פסקתי מלשיר ולזמזם אותן. הן התנגנו במוחי בעל כורחי ללא הרף.

במוצאי יום הכיפורים היו בעלי התפילה, שעברו לפני התיבה בימים הנוראים, מתכנסים לבילוי חברתי מיוחד בביתו של 'בעל המוסף'. מנהג זה העברתי לאחר מכן לבית הכנסת 'הרמב"ן' בשכונת גונן (קטמון) בירושלים. כבעלי תפילה ב'חברה תורה' שימשו ר' יעקב בישקו ואחר כך גם אבא ז"ל, שהיו שניהם בעלי קול נעים ביותר.

כיון שהייתי רגיל לחזן בבית הכנסת שבכפר [כפר חסידים] בשבתות, בחגים ובימים הנוראים, ביקש ממני אויגן [מנהל הכפר ר' אברהם מיכאליס ז"ל] להתאים מנגינות למזמורים שבתפילות כדי להעשיר את השירה בציבור בזמן התפילה. זה כבר היה יותר מידי בשבילי ואמרתי לו שאין לי ידע במוזיקה וכי כל הנעימות שאני משמיע בתפילתי הן מן האוצר שהבאתי איתי מבית אבא וששמעתי ממנו ומחבריו בעיירה.

עד כאן מדבריו. כמובן שאף החזנים ההם לא המציאו את נוסח המנגינות, כך שמדובר במנגינות עתיקות שהועברו בנאמנות מדור לדור.

הנוסח הוא נוסח אשכנז

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *