ידינו לא שפכו

טקס עגלה ערופה מתבצע כאשר נמצא הרוג בשדה ולא ידוע מי רצחו. על מנת לנסות להבין את הפשט של טקס עגלה ערופה נפתח במספר שאלות:

מהפסוקים משמע שיש למדוד את המרחק גם אם ברור מהי העיר הקרובה. מדוע?

למה עורפים את ראשה של עגלת בקר שלא נעשתה בה שום עבודה?

למה מקום ביצוע הטקס הוא מקום שאין לעבדו?

מה המשמעות של רחיצת הידיים בנחל? מהי משמעות הדברים הנאמרים?

מהו דם נקי?

תחילה ננסה להבין מהו דם נקי, מהי השפעתו על האדמה, וכיצד ניתן לתקן זאת.

כבר ברצח הראשון אנו לומדים שהאדמה לא אוהבת לבלוע את דמו של הנרצח: "וַיֹּאמֶר מֶה עָשִׂיתָ קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה" (בראשית ד י). יש רק דרך אחת לכפר (=לנקות) על כך: "וְלֹא תִקְחוּ כֹפֶר לְנֶפֶשׁ רֹצֵחַ אֲשֶׁר הוּא רָשָׁע לָמוּת כִּי מוֹת יוּמָת … וְלֹא תַחֲנִיפוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם בָּהּ כִּי הַדָּם הוּא יַחֲנִיף אֶת הָאָרֶץ וְלָאָרֶץ לֹא יְכֻפַּר לַדָּם אֲשֶׁר שֻׁפַּךְ בָּהּ כִּי אִם בְּדַם שֹׁפְכוֹ (במדבר לה לא-לג). חנופה היא כנראה ההיפך מכפרה, או טינוף (ת' יונתן).

בתור עם, אם נאפשר רצח האחריות נופלת על כולנו: "פֶּן יִרְדֹּף גֹּאֵל הַדָּם אַחֲרֵי הָרֹצֵחַ … וְהִכָּהוּ נָפֶשׁ וְלוֹ אֵין מִשְׁפַּט מָוֶת כִּי לֹא שֹׂנֵא הוּא לוֹ מִתְּמוֹל שִׁלְשׁוֹם … וְלֹא יִשָּׁפֵךְ דָּם נָקִי בְּקֶרֶב אַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה וְהָיָה עָלֶיךָ דָּמִים" (דברים יט ו-י).

דם נקי הוא דמו של אדם שלא היה חייב מיתה. באופן פרדוקסלי מבחינה מילולית, שפיכת דם נקי גורמת לטינוף הארץ. הכפרה מתקבלת על ידי הריגת הרוצח ואז בהתאם לפרדוקס מילולי נוסף הדם שאינו נקי מנקה את הארץ. אם לא ידוע מי הרוצח אז "וְהָיָה עָלֶיךָ דָּמִים" – ואז טקס עגלה ערופה מבצע כפרה חלופית כאשר הפעם הדם הנקי הוא של העגלה. רחיצת הידיים של המנהיגים הדתיים, המשפטיים והפוליטיים באה כנגד טינוף זה באמירתם "יָדֵינוּ לֹא שָׁפְכוּ אֶת הַדָּם הַזֶּה".

אז הבנו את משמעות הטקס מבחינה טכנית. עדיין לא ברור למה עושים רעש גדול סביב המאורע, ולמה אנו מקפידים לבצע מעשים חסרי תועלת?

עלינו לשוב ולהיזכר על מה הטקס. אדם נרצח. חוסר התועלת באה לזעזע ולעורר את הנפש לחוסר התועלת שבהריגת אדם – בשפיכת דם נקי על הארץ. אדם שיכול היה ליצור, לחנך או להעמיד משפחה. רש"י מצטט מהבבלי (סוטה מו.):

אמר הקב"ה: תבוא עגלה בת שנתה שלא עשתה פירות, ותערף במקום שאינו עושה פירות, לכפר על הריגתו של זה, שלא הניחוהו לעשות פירות

ראינו לעיל שרצח נחשב לחטא החמור ביותר לא רק ביחס לרוצח אלא ביחס לאדמה, לעם ולמערכת המשפטית. עצם הטקס, פעולת המדידה ורחיצת הידיים נועדו לעורר את הלב לכך שעל רצח לא עוברים לסדר היום. אנו דורשים מן המנהיגים לצאת מהלשכה, ללכלך את הידיים ואת הרגליים, ולהצהיר קבל עם ועדה לנוכח פני ה': "ידינו לא שפכו את הדם הזה": אנו עשינו כמיטב יכולתינו בחינוך, באכיפה ובדאגה לחלשים על מנת למנוע הידרדרות לכדי רצח.

האם היום יכולים מנהיגינו לרחוץ בנקיון את כפיהם ולהצהיר קבל עם ועיתון שהם עושים את כל הנדרש על מנת למנוע את הרצח הבא בתוך המשפחה, את הרצח הבא מחוץ למסבאה לפנות בוקר, או את הנהג השיכור שזיגזג בכביש? או שמא יגלגלו שוב את האחריות לעובדת הסוציאלית, לבעלי הבר או לחוסר התאורה בכביש? הייתי רוצה לראות היום חוק המחייב את המנהיגים להתייצב בזירת הרצח או בלוויה ולהצהיר על נקיון כפיהם בכל מקרה מות של אדם חף מפשע המתרחש בתחום השיפוטי שתחת אחריותם. אולי אז היחס שלנו ושל מנהיגינו למקרים כאלה היה יותר מתאים לכובד משמעותם.

מעניין שבמקרה של פיגוע אכן מתייצבים המנהיגים במקום האירוע עצמו על מנת להוקיע את האויב. כשזה קל אז אין להם בעיה להתייצב. צריך רק להרחיב את המנהג גם למקרים אחרים.

היה מעניין? אפשר לקבל דבר תורה שבועי בוואטסאפ! פרטים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *