חנוך לנער על פי דרכו

משלי כב ו

ההבנה המקובלת של פסוק זה מאוד מרגשת אבל לדעתי פשוט אינה נכונה. כרגיל, נצטט תחילה את הפסוק במלואו:

"חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה"

לפי ההבנה המקובלת יש לחנך את הנער לפי הדרך שלו: כל נער ודרך החינוך שמתאימה לו. למשל נער שאינו מסוגל לשבת במקום אחד – אז צריך אולי לאפשר לו לצאת לשיעור בטבע. נמשיך לסוף הפסוק. גם כאשר הנער יתבגר ואפילו כאשר יהיה זקן – לעולם הוא לא יעזוב את דרכו וימשיך לא להיות מסוגל לשבת במקום אחד.

אופס? קראתם נכון. רלב"ג מפרש ממש כך את הפסוק – לשלילה:

חנוך לנער. אשר יחנוך לנער על פי הדרך אשר מנהגו וטבעו ללכת בה לחשבו והשגתו שכבר יקבל המוסר כאשר יגדל הנה ימשך שלא יוכל להסירו אחר זה מהדרך הרעה ההיא וגם לא יסור ממנה מעצמו וגם בעת זקנתו

קיבלנו מרלב"ג הבנה בדיוק הפוכה להבנה המקובלת! מי שמנסה ללמד את הנער לפי דרכו – לא יצליח להגיע לכלום!

האם באמת יש הגיון שעלינו לזרום עם הנער לפי "דרכו"? ואם דרכו היא חטאים, התעללות באחרים, או משיכה לאלימות, האם גם אז עלינו להתאים עצמנו לדרכו ולתת לו למשל משחקי מחשב המתאימים לנטיותיו?

ספר משלי לא עובד ככה.

אך פרוש הרלב"ג אינו מסתדר מבחינת פשט. הפסוק כתוב כציווי שאמור להועיל ולא כנוהג שלילי שיש להמנע ממנו. לשמחתנו לרלב"ג היתה תובנה או פליטת קולמוס במקום אחר שמועילה לנו. על חציו השני של הפסוק "חוֹשֵׂךְ שִׁבְטוֹ שׂוֹנֵא בְנוֹ וְאֹהֲבוֹ שִׁחֲרוֹ מוּסָר" (משלי יג כד) כתב רלב"ג: "בקטנותו לחנכו במוסר על פי דרכו". חיברתי זאת לפסוקנו וקיבלתי: פי דרכו=תחילת דרכו או פתח דרכו, כמו פי הבאר.

חניכה לעולם אינה מופיעה בתנ"ך בהקשר של חינוך נערים, אלא רק בהקשר של חנוכת המזבח או חנוכת הבית: שימוש ראשון בדבר שקובע לשם מה הוא נועד. הפסוק מנסה לחדש שגם בן אדם יש "לחנוך", כלומר לבצע פעולות שיטוו לו את הדרך: הפנייה לדרך הנכונה. ההסבר המחודש של הפסוק: יש לכוון את הנער לדרך הנכונה בתחילת דרכו. כך, גם כאשר יזקין, לא יסור מדרך זו. הפסוק מלמד אותנו על כוחם של הרגלים הנקנים בגיל צעיר. ככל שחינוך הנער מתחיל בגיל מוקדם יותר כך קל יותר להשפיע על אישיותו ולהקנות לו הרגלים נכונים שיישארו עמו לשנים ארוכות.

רק על פי הבנה זו ניתן להבין פיסקה בקיצור שולחן ערוך בית יוסף (קו ט): "…ועל האב לשים לב על הבן שלא ידלג בתפלה, כי חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה"

היה מעניין? אפשר לקבל דבר תורה שבועי בוואטסאפ! פרטים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *