חז"ל דורשים מסמיכות פרשיות ששרה נפטרה כתוצאה מעקידת יצחק. חישוב פשוט מראה שיצחק היה בן 37 בעקידה. גיל זה לא כ"כ מסתדר עם הקריאה הפשטנית שיצחק היה "נער" לאורך הסיפור. בשיטת הפשט אין דורשים סמיכות פרשיות אם אין הכתוב מקשר בין הדברים. מעניין שאכן פרשיות רבות לפני מותה של שרה כן מקושרות אחת לשנייה בביטויים כגון "וַיְהִי בָּעֵת הַהִוא" (כא כב) או "אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה" (כב א) ועל קישורים אלה עמדתי במאמר בעל השם הפרובוקטיבי "עקידת ישמעאל".
פרשייה נוספת שמקושרת לשרשרת האירועים האלה סגרה את פרשת וירא: "וַיְהִי אַחֲרֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיֻּגַּד לְאַבְרָהָם לֵאמֹר הִנֵּה יָלְדָה מִלְכָּה גַם הִוא בָּנִים לְנָחוֹר אָחִיךָ … וּבְתוּאֵל יָלַד אֶת רִבְקָה" (כב כ,כג).
בשל המרחק הרב לחרן (כ-700 ק"מ) לא קיבל אברהם הרבה מידע לגבי מה שקורה בחרן. היה דרוש מאורע חשוב על מנת לגרום למשפחתו לכתוב לאברהם מכתב ולמצוא דרך להעבירו עד לכנען, אולי דרך שיירות מסחר. ברצוני להציע שמאורע חשוב זה הוא מותו בשיבה טובה של תרח.
רגע, תרח לא מת מזמן? התשובה היא לא. המקרא אמנם כתב על מותו כאשר עסקנו בו ובמשפחתו, אבל נאמר שם, בסוף פרשת נח, שתרח האריך ימים ומת בגיל 205. אברהם נולד כאשר היה תרח צעיר בן 70 כך שחישוב פשוט מגלה שכאשר מת אביו היה אברהם בן 135 ויצחק היה בן 35. תרח מת שנתיים בלבד לפני ששרה נפטרה.
לפי השערה זאת, ובהנחה שלדואר באותם ימים ייתכן שלקח שנתיים להגיע ליעדו, ייתכן שדרשת חז"ל מוצאת סמך בפשט.
לדעתי קישור מרחיק לכת ששרה נפטרה ממש כתוצאה מעקידת יצחק לא מסתדר מהסיבות הבאות:
- לא נשמע לי הגיוני שה' יאפשר שכתוצאה מהעקידה אמנם יצחק יינצל אך שרה תמות.
- פרשיית המכתב מחרן מבדיל בין סיפור העקידה למותה של שרה, לאחר שאברהם שב לבאר שבע, וגם "ישב בבאר שבע".
- פרשיית מותה של שרה מובדל בספר התורה עצמו בפרשה פתוחה. כאן המקום לציין שבשונה מהחלוקה לפרקים שמקורה אינו יהודי, הרי שהחלוקה לפרשיות (פ או ס) נמצאת במקור. אין הרבה פרשיות פתוחות בתורה (פרשות לך-לך, וירא וחיי שרה מחולקות ל-10 פרשיות בלבד).
- פרשיית מותה של שרה אינו פותח בקישור לפרשייה הקודמת כגון "אחר הדברים האלה" וכדומה כפי שהיה בכל המאורעות בשני הפרקים שלפני כן: מפקידת שרה, דרך גירוש ישמעאל, עקידת יצחק ולבסוף המכתב מחרן.