בספר במדבר שני מפקדים. מטרת המפקד השני היא צבאית, לקראת הכניסה לארץ – אך המפרשים מתקשים במציאת מטרת המפקד הראשון שבפרשתנו. התשובה הפשוטה שמביא רשב"ם (א ב) היא שבשלב זה, לפני חטא המרגלים, התכנון היה להיכנס כעת לארץ והמפקד הראשון היה גם הוא מפקד צבאי (א ג): "מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כָּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם". מפקד הלויים הוצמד למפקד הכללי על מנת שיחליפו את הבכורות.
מפרשים רבים תוהים למה כל התוצאות במנין השבטים מתחלקות במאה. רבים מסיקים שהמספרים עוגלו. הבעיה היא שבמפקד השני שבט ראובן יוצא דופן ומניינו אינו מתחלק במאה (כו ז): "אֵלֶּה מִשְׁפְּחֹת הָראוּבֵנִי וַיִּהְיוּ פְקֻדֵיהֶם שְׁלֹשָׁה וְאַרְבָּעִים אֶלֶף וּשְׁבַע מֵאוֹת וּשְׁלֹשִׁים". בעיה נוספת עולה במנין הבכורות: מנין בני לוי הוא אמנם מספר עגול – 22000 (רשב״ם מציין שיש גם עוד 300 בני לוי שהם בכורות – עוד מספר עגול), אך מנין הבכורות הוא מספר לא עגול בכלל – 22273. ההפרש כפי שמופיע בתורה הוא 273. האם מכך ניתן להסיק שמנין הלויים אינו מעוגל – וכנראה שכך גם מנין שאר השבטים?
לדעתי לא ייתכן שבאופן מקרי יצאו כל המספרים עגולים. גם לא ניתן לטעון שה׳ סידר את העניינים כך שהמספרים יהיו עגולים שכן אין ייתרון או חשיבות במספרים עגולים.
אני חושב שניתן לתרץ שהמספרים אכן עוגלו שכן לדורות אין חשיבות לדעת את המניין שהיה לשבטים עד לרמת דיוק מעבר למאות. במקרה של הבכורות ישנה חשיבות לכך שהיה הפרש של 273, אבל ייתכן שהיו לדוגמה 22013 לויים ו- 22286 בכורות. מאחר שהפרט שחשוב הוא ההפרש, אז אחד המספרים עוגל.
באופן דומה גם במיפקד, החשיבות היחידה לדיוק במספרים שעולה מהמפקד הוא מספר האנשים שעמדו על כל הר במעמד הר גריזים והר עיבל. כפי שאני מציין במאמר חצי חצי, הרי שיש הפרש מדויק של 8870 איש בין שני ההרים – הפרש שבשבילו צריך שלשבט אחד יהיו 30 אנשים מעבר לעיגול למאות.
לסיכום אנו רואים שלמרות שהמספרים מעוגלים, הרי שבסופו של דבר היה דיוק עד לרמת הפרט הבודד, ואצל ה׳ כל אחד נחשב, ואף אחד לא הולך לאיבוד בתוך הקהל.