פתרון חלומות יוסף

למה יוסף המתין שנתיים נוספות בבית האסורים? לדעת רוב המפרשים יוסף נענש על שהשליך יהבו על בן אדם ולא בטח בה'. הוכחתם היא שכתוב במפורש ששר המשקים שכח את יוסף. דרכי לא למצוא חטאים אצל קדמונינו אלא אם כן עוונם מפורש בתורה. התורה כן כותבת במפורש שיוסף הביא דיבה רעה על אחיו, ויש לשער שעל כך נענש שאשת פוטיפר הביאה דיבה רעה עליו על לא עוול בכפו (רש"י לז ב).

על מנת לענות על השאלה נצטרך לפתור את חלומותיו של יוסף. לנו זה קל מאחר שכל השתלשלות הארועים כבר מונחת לפנינו.

בחלום הראשון משתחוות אלומות האחים לאלומה של יוסף. האלומה מייצגת את הכלכלה. יוסף הוא המפרנס של המשפחה לאורך תקופת הרעב (אלומות = אוכל) וכן לאורך שנים ארוכות במצרים כפי שיוסף מעיד שנים רבות לאחר הרעב: "וְעַתָּה אַל תִּירָאוּ אָנֹכִי אֲכַלְכֵּל אֶתְכֶם וְאֶת טַפְּכֶם" (נ כא).

בחלומו השני של יוסף הופיעו השמש, הירח ואחד עשר כוכבים שהשתחוו לו. הפתרון שהציג יעקב היה אבסורדי במתכוון (רש״י) על מנת לנזוף ביוסף על הוספת שמן למדורת השנאה והקנאה. למעשה, מספרים בכל החלומות בספר בראשית מרמזים לזמן, בדרך כלל שנים. יוסף היה בן 17 כאשר חלם את חלומותיו, ובגיל 30 נהיה מלך. בדיוק 13 שנים (ע"פ סבי מורי חיים חמיאל ז״ל, מופיע בספרו ׳לימודים בפרשת השבוע׳). כלומר נגזר מראש שיוסף צריך להמתין 13 שנים עד גיל 30 לעלות לגדולה ואין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלוא נימה. זאת גם הסיבה שיעקב "שָׁמַר אֶת הַדָּבָר". מאחר שבזמן החלום של שר המשקים היה יוסף בן 28 היה עליו להמתין עוד שנתיים. יוסף אולי ניסה להתבסס על 11 הכוכבים ו-"להחיש את הקץ" שכן אין הוא יודע כיצד החלום שלו יבוא לידי פתרון. ליוסף מותר לעשות מאמצים לשחרר עצמו מן הכלא שכן ייתכן שלכך בדיוק נשלח אליו שר המשקים. אבל החשת הקץ לא הועילה ושר המשקים שכח את יוסף כפי שמעיד הכתוב. ארוע חלום פרעה הכריח את שר המשקים להזכיר את יוסף שהרי אם פרעה מחפש פותר חלומות מוצלח והוא יודע על אחד כזה יהיה זה פשע מצידו להעלים מידע חיוני זה.

המהלך לעיל עונה בדרך גם על השאלה מדוע מפורט גילו של יוסף פעמיים, פירוט שלכאורה נראה מיותר.

עדיין ניתן לשאול שתי שאלות:

(1) 13 כוכבים יכולים לרמז ל-13 שנים. מדוע חלוקה ל-11 כוכבים, שמש וירח?

(2) למה לא אירע חלום שר המשקים בסמוך לחלום פרעה אלא שנתיים לפני כן?

לדעתי השאלות קשורות זו בזו. במהלך 13 השנים יוסף עמד במבחן הבטחון בה'. אפשר לומר בקריצה שקיבל כוכב על כל שנה. יוסף יכל להגיע למצרים ובתור עבד להיות 13 שנה בבית האסורים או לעשות מלאכות בזויות בבית של אדם פשוט. ה' גילגל שיהיה בבית השר פוטיפר וששם יהיה אחראי על כל משק הבית – אך לאחר מכן יוסף הידרדר והגיע לבית האסורים. כלומר המבחן הגדול של יוסף היה שבהתחלה הוא הרגיש שה' עימו ואולי אף יכל לדמיין איך יתגלגל מבית השר לגדולה, אבל הנפילה משם לבית האסורים מערערת את האמונה כאילו שזה סתם היה מקרה. באופן דומה גם בארוע עם שר המשקים נראה שיד ה' סובבה ששר גדול מגיע ויכול לגאול את יוסף ממצבו העגום אבל אז חולפות שנתיים וכלום לא קרה מזה ואולי זה סתם היה מקרה. כך יוצא שבשנתיים האחרונות היה ליוסף מבחן קשה יותר שכן הוא הרגיש שהוא קרוב לישועה ע"י בני אדם אבל זו חמקה ממנו ונשאר לו רק לסמוך על ה'. לשתי השנים האלה רומזים "פרס" יותר גדול – שמש וירח. בנוסף 11 כוכבים בכל זאת מרמזים לאחיו, הירח נמשל כידוע לישראל והשמש נמשלה למצרים שכן לפי אמונת המצרים פרעה הוא בן השמש (יציאת מצרים מציאות או דמיון, פ. גלפז-פלר, שוקן, עמ' 49). כלומר יש כאן גם רמז לשלטון יוסף על אחיו, על עם ישראל ועל מצרים.

היה מעניין? אפשר לקבל דבר תורה שבועי בוואטסאפ! פרטים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *